Corona: hoe krijg je de controle over je leven terug?

Hamsteren, obsessief het nieuws volgen, voortdurend het aantal besmettingen checken, doorlopend over het virus praten, politici de schuld geven, op social media je eigen (complot)theorieën uiteenzetten of die van anderen onderschrijven; het zijn allemaal natuurlijke afweermechanismen. We proberen controle te krijgen over iets wat buiten onze cirkel van invloed ligt: het Coronavirus. Helaas ervaren we eerder minder controle dan meer, en dragen we onbedoeld bij aan de onrust en paniek.

Praktisch gezien kampen we – behalve met de continue zorg om niet besmet te raken – met allerhande problemen. Kinderen zijn thuis, de afleiding van vrienden en horeca is weg, werksters komen niet meer, inkomsten blijven uit en banen staan op de tocht. Als gevolg van deze uitdagingen proberen we de controle terug te krijgen door…  te hamsteren, obsessief het nieuws te volgen, et cetera.

Deze cirkel moet je zien te doorbreken. Het enige waar je op dit moment controle over hebt is je eigen leven en dat vereist enige aanpassing, want het leven wat je had is waarschijnlijk even weg. Drastische veranderingen in structuur, dagindeling en verantwoordelijkheid zijn van de ene op de andere dag een feit. Je (beroepsmatige) identiteit kan zelfs in zijn geheel verdwenen zijn; misschien was je een drukbezette horecabaas, en ben je nu een verkapte kinderoppas.

In 2016 kwam mijn boek ‘Kracht voor Tien’ (van uitgeverij Business Contact) uit en de inhoud is te kenschetsen als een praktische handleiding om optimaal gebruik te maken van je eigen kracht. Tien principes staan centraal. Zelf pak ik deze methode er altijd weer bij in tijden van crisis, zoals nu. Hieronder zal ik de tien principes uiteenzetten en daarbij aangeven hoe deze je nu kunnen helpen de controle terug te krijgen:

Gedragsprincipe 1: Wees jezelf

Deze periode is de tijd bij uitstek om je te richten op bezigheden waar jij plezier in hebt en voldoening uit put, maar waar je misschien eerder niet aan toe kwam. Pak bijzondere hobby’s op, verdiep je in onderwerpen waar jij specifieke belangstelling voor hebt en laat je zien zoals je bent. Het maakt niet uit wat je doet, zolang jij er maar een goed gevoel van krijgt. Je weet nooit waar deze constructieve me-time allemaal weer toe leidt.

Gedragsprincipe 2: Voel wat je moet voelen

Aan de ene kant is er paniek en woede, aan de andere kant is er overdreven dankbaarheid en optimisme. Het doet soms wat geforceerd aan. Je mag best even balen van Corona of van de mensen die beleid maken, zonder dat je dat hoeft uit te schreeuwen op social media. Houd het bij jezelf. Ga even zitten en laat de gevoelens van onrust, bezorgdheid en frustratie komen, je hoeft niet in actie te komen, dat heeft ook weinig zin. Evenmin is het aan te raden om alles weg te rationaliseren; je mag gevoelens hebben, dat maakt je mens. Het is ook niet niets wat er allemaal gebeurt.

Gedragsprincipe 3: Zorg voor jezelf

Om je immuunsysteem te versterken is het nuttig om gezond te eten, dagelijks minimaal een half uur te bewegen (waar mogelijk in de buitenlucht) en voldoende te slapen. Maar denk ook eens aan andere manieren om je lichaam te verwennen: geef elkaar massages, ga uitgebreid in bad, smeer je handen in met een geurende handcrème (al dat wassen doet ze geen goed). Daarmee geef je ook het signaal aan jezelf: ik ben de moeite waard om voor te zorgen.

Gedragsprincipe 4: Geniet intens

Ook op een dag binnenshuis valt er veel te genieten. Gebruik je zintuigen om zoveel mogelijk sensaties te krijgen; probeer nieuwe gerechten uit, prikkel je geest met interessante documentaires (je geest wordt in bepaalde culturen ook gezien als een zintuig), blader in kunstboeken waar je nooit tijd voor had, luister naar het gezang van een vogel in de tuin, geniet van het samenzijn met je dierbaren en snuif hun geur op. Als je avontuurlijk en sociaal bent ingesteld en er voor jou weinig te genieten valt, maak dan uitgebreide (reis) plannen voor de toekomst en verheug je erop. Of maak fotoboeken van je reizen en beleef alles opnieuw. Voorpret en napret zijn namelijk echte pret voor je brein.

Gedragsprincipe 5: Maak je hoofd leeg

Maak er een gewoonte van dagelijks te mediteren. Het helpt je om met beide benen op de grond te blijven en het brengt je dichter tot jezelf. Meditatie apps als Calm en Headspace bieden je talloze mogelijkheden, waarbij je bij de geleide meditaties ook nog spirituele wijsheden meepakt. Momenteel is het meer dan ooit een tijd voor bezinning. Je hebt namelijk de tijd en de gelegenheid om bij jezelf te rade gegaan: handel je in je dagelijks leven vanuit kracht en overtuiging, of uit gewoonte en angst? Voorkom dat je in de toekomst de verkeerde afslagen neemt.

Gedragsprincipe 6: Benader het positief

Negatieve gevoelens mogen er zijn, maar het is ook belangrijk te kijken wat er wél is: quality time met het gezin, tijd voor jezelf, opstaan wanneer je wil, gelegenheid om achterstallige klusjes te doen. Time is on our side, wat in onze hectische maatschappij best bijzonder is. Als je kleine kinderen hebt, ervaar je dit misschien niet zo, maar nu kun je tenminste wel alles van ze meemaken. Houd je camera gereed om iedere stap in hun ontwikkeling vast te leggen.

Gedragsprincipe 7: Zet een stap vooruit

Je wordt voor je gevoel een paar stappen achteruit gezet, en voor sommigen kan het zelfs betekenen dat zij van vooraf aan beginnen (als bijvoorbeeld een tijdelijk contract niet wordt verlengd). Vanuit economisch oogpunt bezien gebeurt er weinig, terwijl het huis onder invloed van je thuisonderwijs genietende kids langzaam een bende wordt. Toch is het zaak dat je stappen vooruit zet, te beginnen met een duidelijke structuur en planning. Begin niet aan de dag voordat je weet wat je gaat doen en wanneer. Het afstrepen van (achterstallige) klussen en het voltooien van belangrijke (maar geen urgente) taken zal je oneindig veel voldoening geven. En vergeet niet je kinderen huishoudelijke taken te geven. Een mooi moment om te leren delegeren.

Gedragsprincipe 8: Wees je problemen de baas

Je hebt mogelijkerwijs ineens tal van uitdagingen die vorige week nog geen enkele rol speelden in je leven en waar je waarschijnlijk ook niet op zit te wachten. Dat kan je moedeloos maken. Probeer de verleiding te weerstaan te zwelgen in je problemen, maar wees vindingrijk en ondernemend. Don’t wish it was easier, wish you were better. Don’t wish for less problems, wish for less skills. Don’t wish for less challenge, wish for more wisdom (Jim Rohn). De opgedane  vaardigheden komen je ongetwijfeld van pas in je verdere leven.

Gedragsprincipe 9: Maak verbinding met anderen

Persoonlijk contact kun je beter vermijden, maar gelukkig hebben we tal van mogelijkheden om met mensen in verbinding te komen. Voer lange telefoongesprekken met vrienden, stuur je oma iedere week een kaart, schrijf uitgebreide e-mails naar mensen die je mist. Reageer enthousiast op posts en like iedereen (vermijd zure reacties, voel liever wat je moet voelen: wat is het wat je werkelijk dwars zit?). Zakelijk gezien kun je je helemaal uitleven op social media; mocht digitale zichtbaarheid een ondergeschoven kindje zijn, dan heb je nu de kans dit goed te maken.

Gedragsprincipe 10: Koester je dierbaren

We worden door Corona geconfronteerd met de vergankelijkheid van het leven, en tegelijkertijd hebben we de mogelijkheid om veel tijd met onze naaste familie door te brengen. Haal er daarom uit wat erin zit: doe bordspelletjes, lego gezellig met je kinderen mee, toon enthousiasme tussen de lakens, prijs je naasten de hemel in, kijk met zijn allen nostalgische films, verras je ouders met online bestelde cadeaus en doe boodschappen voor je grootmoeder. Eindelijk kun je afrekenen met je schuldgevoelens!

Je kunt nu afvragen hoe je deze principes – die waarschijnlijk wel redelijk klinken – kunt toepassen in je leven. Nu, dat gaat als volgt: door jezelf dagelijks te scoren op deze gedragsprincipes. Hoe doe je dat? Het is simpel. Aan het einde van de dag, bijvoorbeeld voor het slapengaan, geef je jezelf een cijfer van 1 tot 10 op elk van de tien gedragsprincipes. Houd dit gedurende de gehele Coronaperiode vol. Koop een apart boekje hiervoor of zet een reactie hieronder, dan stuur ik je een kant en klaar scoringsformulier.  Deze methode is meerdere malen onderzocht door de faculteit Positieve Psychologie & Technologie van de Universiteit Twente met positief resultaat.

Mocht je meer onderbouwing willen lezen, klik dan hier voor het boek. Het is ook verkrijgbaar als e-boek, luisterboek en in de bibliotheek.

Veel plezier en succes met alles!

Volg Linda op LinkedIn:

Meer artikelen

Helpt de focus op succes je de Coronacrisis door?

Een realistisch zelfbeeld, wie heeft het?